بازخورد درباره این کالا

سفرنامه کارلا سرنا؛ مردم و دیدنیهای ایران

موجود

  • ارسال توسط کتابفروشی میم
تومان550.000
بروزرسانی قیمت: 2 ژوئن 2024
مرا اگاه کن


از طریق:
ثبت

نقد و بررسی

سفرنامه کارلا سرنا؛ مردم و دیدنیهای ایران

Hommes et choses en Perse
Par Mme Carla Serena

  • نویسنده : خانم کارلا سرنا 
  • مترجم : آقای غلامرضا سمیعی 
  • ناشر : نشر نو 
  • چاپ اول سال ۱۳۶۳ 
  • قطع وزیری / جلد شومیز «لبه برگردان» 
  • کیفیت داخل کتاب تمیز و سالم 
  • تعداد ۴۳۱ صفحه

> خاطرات سیاسی

نمایش بیشتر - بستن

کتاب مردم و دیدنی های ایران سفرنامهٔ کارلا سرنا

Hommes et choses en Perse
Par Mme Carla Serena
G. Charpentier et Cir, Editeurs Paris, 1883

 

ورود خانم سرنا به تهران و بخشی از شهرهای شمالی ایران. دیدار ایشان با سی امین سال سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و وزارت خارجهٔ میرزا حسین خان سپهسالار مصادف بوده است. این خانم هوشمند و جستجوگر، با این که زمان درازی در کشور ما، سپری نکرده اما در وضع اجتماعی و سیاسی ایران یکصد سال پیش، با دقتی وسواس گونه مطالعه کرده است.

وی در کتاب خود از حكومت مطلق العنان ناصرالدین شاه، آداب دانی و عیاشی شخص او سخن گفته است. همچنین شیوه زندگانی طبقات مختلف مردم را در کتاب می خوانیم. دربارهٔ مردم پایتخت ایران و اهالی گیلان و مازندران و نیز فرهنگ و آداب، نحوه زندگی، شیوهٔ مسافرت کاروان ها، کاروان سراها، وسایل حمل و نقل و چگونگی گذران برخی اقلیت های مذهبی اطلاعاتی دقیق به دست می دهد.

کتاب به خصوص اطلاعاتی از نحوه گذران عامه زنان ایران و مخصوصأ زنان طبقه اشراف، معلومات و هنرها، تفریحات و خوراک و پوشاك، و بطور کلی شیوهٔ زندگانی آنان به دست داده است. که عبرت انگیز و شایان دقت و امعان نظر است.

 

روزنامه های ایران در سفرنامه کارلا سرنا

 

خانم کارلا سرنا نخستین سیاحت گردی است که از کیفیت روزنامه نویسی نوپای ایران و اولین روزنامه های منتشر شده در دوران قاجار، سخن گفته است. و ترجمه ای کامل از سرمقالهٔ تنها شمارهٔ روزنامهٔ دوزبانه «وطن» را که به همت میرزا حسین خان سپهسالار و سردبیری یك مهندس بلژیکی انتشار یافته است در کتاب خود آورده است. در مورد روزنامهٔ وطن بعدها مقاله ای خواهیم نوشت.

نفوذ سیاست های خارجی و به خصوص رقابت سفارت خانه های روس و انگلیس و سیطرهٔ آنان بر سیاست و جامعه آن روزگار ایران از نکات مهم دیگری است که وی متذکر آن گردیده است.

این سفرنامه برای اولین بار در سال ۱۸۸۳ میلادی تحت عنوان «انسانها و اشیاء در ایران» در پاریس انتشار یافته است. سفرنامه کارلا سرنا گذشته از آنکه از لحاظ تاریخی و جامعه شناسی ایران دوران قاجار اهمیت بسیار دارد. در نوشتن آن نیز نوعی دقت و ظرافت زنانه به کار رفته که کتاب را همچون رمانی مستند شیرین و دلچسب کرده است.

از کتاب های خوب منتشر شده در نشر نو می باشد. سفرنامه ای بسیار مستند و خواندنی. کتاب چاپ اول و کمیاب است. در نهایت مطالعه کتاب را به همه ی کاربران پیشنهاد می کنیم. دوستان می توانند در کنار این اثر، کتاب خاطرات کلنل مک گرگر را نیز مطالعه کنند. خاطرات کلنل مک گرگر نیز سفرنامه جذابی در دوران قاجار است. می توانید در قسمت دسته بندی خاطرات کتاب را مشاهده کنید.

امتیاز کاربران به:

سفرنامه کارلا سرنا؛ مردم و دیدنیهای ایران (0نفر)
کیفیت کتاب
0
محتوای کتاب
0
سهولت استفاده از سایت
0
ارزش خرید به نسبت قیمت
0
دیدگاه خود را در باره این کالا بیان کنید برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. اگر این محصول را قبلا از این فروشگاه خریده باشید، نظر شما به عنوان مالک محصول ثبت خواهد شد. افزودن دیدگاه
نظرات کاربران

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

    هیچ پرسش و پاسخی ثبت نشده است.

پرسش خود را درباره این کالا بیان کنید

ثبت پرسش

همچنین ممکن است دوست داشته باشید…

محصولات مرتبط